نوع متریال و تعداد لایه های ماسک صورت می تواند به طور قابل توجهی بر انتشار ذرات تأثیر بگذارد

21آوریل 2021- محققان اظهار داشتند که اگرچه ماسک صورت می تواند در برابر COVID-19 بسیار موثر باشد، اما نوع مواد و تعداد لایه های پارچه ای که از آن ماسک تهیه می شود، فوق العاده مهم است.

محققان انستیتوی فناوری جورجیا، یک سری آزمایشات را برای بررسی این که کدام ماده در جلوگیری از انتشار آئروسل ها بهتر عمل می کند، انجام دادند.پروفسورNga Lee Ng ، دانشیار و عضو هیئت علمیTanner در دانشکده مهندسی شیمی و بیومولکولار و دانشکده علوم زمین و اتمسفر، گفت: ذراتی با ابعاد کوچکتر از میکرون(زیرمیکرونی) بسته به میزان و نوع تهویه ی هوا می توانند ساعتها و روزها در هوا باقی بمانند، بنابراین اگر اتاقی دارید که تهویه ندارد یا تهویه ی هوا در آن خیلی کم صورت می گیرد، این ذرات کوچک می توانند برای مدت زمان طولانی در آنجا بمانند.

این آزمایش شامل آزمایش 33 ماده ی مختلف تجاری و همچنین بررسی تأثیر لایه های مختلف بر میزان انتشار ذرات بود.

پروفسورNg ، گفت: ما دریافتیم که تنوع زیادی در عملکرد فیلتراسیون حتی برای یک نوع ماده ی خاص وجود دارد.

دکترRyan Lively ، از دانشكده مهندسی شیمی و بیومولكولار، گفت: ما دریافتیم كه مواد موجود تجاری که از ورود میزان قابل قبولی از ذرات زیر میكرونی جلوگیری می كنند و در عین حال در برابر جریان هوا مقاوم هستند، مانند ماسك جراحی عمل می كنند. این مواد به دلیل چگالی الیاف پارچه، داشتن ساختاری مانند هزارتو(a maze-like structure) و به دلیل شیمی سطح الیافشان، از عبور ذرات زیر میکرونی به داخل ماسک به طور موثری جلوگیری می کنند.

برای تهیه ی ماسک خانگی، محققان بهترین نتیجه را در این مطالعه با پارچه های ضد نور که برای اتاق هتل ها استفاده می شوند و پارچه هایی که به طور معمول برای بسته بندی ابزارهای جراحی و قرار دادن آنها در دستگاه استریل استفاده می شوند، گرفتند.

آنها تاکید کردند که برای تهیه ی ماسک خانگی از استفاده از هرگونه پارچه ی کشباف و همچنین نمدی، پشمی یا براق و کیفهای خرید با قابلیت استفاده ی مجدد، باید خودداری شود.

تحقیقات آنها همچنین اهمیت ماسک هایی که بر روی صورت بخوبی فیت می شوند و ماسکهای دارای چندین لایه که از عبور 84 درصد از ذرات جلوگیری می کنند، را نشان داد.

پروفسور Ng، افزود: بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران کاهش ذرات بازدم در منبع است و منبع آن صورت ماست. وقتی همه شروع به ماسک زدن می کنند، این محافظت واقعا تقویت می شود.

یافته های این مطالعه در مجله Aerosol Science and Technology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/face-mask-material-can-significantly-impact-particle-spread.html